středa 29. října 2014

Krásný víkend na chatě...


 Prodloužený víkend a vydařené počasí jsme využili pro vyčištění hlavy a k odpočinku. Vydali jsme se na naší chatu do podhůří Jeseníků. Do malinké osady v údolí, uprostřed lesů jezdím celý svůj život, už od mimina. Můj děda si tu kdysi pořídil včelín s dvaceti včelstvy a dalších 48 úlů k tomu a tak jsem tu strávila všechny prázdniny a volné chvilky. Babi s dědou tu byli taky skoro pořád, protože je kolem včel hodně práce. Babička vytáčela med ručně a vím, že jsme jednou měli doma 1 tunu medu. Musím jen dodat, že jsme přežili bez vodovodu a elektřiny. Ale nechybělo nám nic a pořád na to vzpomínáme. Babička měla božsky zařízenou kuchyň a vařila s přehledem pro 11 lidí, celý oběd, 14 dní v kuse. To když jsme tam celá famílie přijeli na dovolenou. Lednička na plyn, sporák na plyn, bílý kredenc s kytičkovými hrnečky, okýnko se záclonkou a pohodlný gaučík. Večer děda ve vedlejší místnosti, kde se spalo, rozsvítil plynovou lampu a pustil televizi na baterku z náklaďáku. Nádobí a sebe jsme umývali v potoce, kde se proháněli pstruzi a o raky nebyla nouze. Pro pitnou vodu jsme jezdili do studánky a hodovali jsme u velkého stolu pod obřím dubem. Babička měla před včelínem malou upravenou zahrádku a pěstovala si zeleninu. A ta provazová houpačka zavěšená na břevně mezi dvěma stromy. Ještě teď cítím ten pocit, když jsem se začala houpat. Ještě výš, ještě výš... Jistojistě mě vynese až do nebe. Schody podél, kterých rostly lesní jahody a děda ve slamáku... Brečím, teď když to píšu. Vzpomínky jsou pořád jako živé i když je to 20 let.  Je mi líto, že už to nikdy nezažiju ale mé vzpomínky mi nikdo nevezme.
Když dědula umřel, babi to byla nucena prodat. Místo spustlo...

Naše chata je od včelína nedaleko. Jen přejít potok a úvoz, který býval dříve hradní příkop. Máme chatu na paloučku pod zříceninou strážního hradu u malé přehrady.
Probudili jsme se do mrazivého rána. Sluníčko mě táhlo ven.


Zahrada v bílém kabátku se předváděla.




 Stihla jsem i nakrmit hladové lesní krky. A, že se jich tu slétá. Sojka, strakapoudi, žluva, sýkorky... Tolik druhů doma nevídáme. Museli jsme dát krmítka dvě. Ptáčků je tu tolik, že jedno nestačilo. Lojových kuliček musím vždy pověsit minimálně 8, ze všech stran a zobání kupujeme několik kilo.


Tady je důkaz z loňského Silvestra. Budky plné k prasknutí a tráva málem není vidět. Ty 4 čáry v popředí jsou vyhořelé prskavky:)










Nejkrásnější byl východ slunce. Takový máme ze zahrady výhled. Na hladině už chybí jen Rusalka.



Někoho to vůbec nezajímá, hlavně, že je pohoda a teplo od krbu.
Brrr, do zimy nejdu!


Odpoledne jsme si udělali výlet na kolech do lesa.


Skoro pokaždé projíždíme kolem studánky. Její voda je výborná, slaďoučká. Tady jsme právě kdysi jezdívali pro pitnou.
Naproti studánky je i posezení, které postavili lesníci. Je věnované panu hajnému, který byl nejlepší kamarád mého dědy. Co jsme se k němu na hájovnu nachodili. To oni dva mi nenásilnou formou vštěpili lásku k přírodě a k lesu. 







 Krásně jsme si užili slunečné odpoledne, ticho, klid. Odpočinuli jsme si a načerpali nové síly. Jednou bych se do osady chtěla nastěhovat natrvalo. Už mám vybraný i krásný starý dům, tak snad bude jednou na prodej. 

A co jste o prodlouženém víkendu zažili vy? Napište mi.

Vaše Stáňa.

 

6 komentářů:

  1. Krásné fotky, Stáňo, i já jsem si jejich prohlížením odpočinula. Jen ať to slunečné počasí ještě chvíli vydrží!
    Ivana

    OdpovědětVymazat
  2. Stáňo, moc pěkné vzpomínání a krásné fotky, taky ráda vzpomínám na dětství strávené u dědy a babičky na samotě u lesa (ke všemu se jmenovali Komárkovi). Dnes je tam pusto a prázdno a od té doby co umřela babička (děda odešel o mnoho let dříve) jsem tam nebyla (nemám odvahu). Krásný večer,
    Marcela

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Marcelko, moc děkuji za krásný komentář. Já odvahu mám ale nerada tam chodím, protože mě netěší stav v jakém to je. Včelař, který to má, se o okolí vůbec nestará - harampádí, nepořádek, kopřivy po krk - škoda slov.

      Vymazat
  3. Stáňi, fotečky jsou nádherné, nejvíc se mi líbí ten východ slunce !!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A co teprve ve skutečnosti. To byla paráda.

      Vymazat