čtvrtek 15. září 2016

DOMÁCÍ PRACÍ GEL

Přiznám se bez mučení, že čistota domova je tak trochu mojí vášní. Třeba takové čisté, voňavé prádlo, usušené venku na slunci... Když se k to mu přidají zcela přírodní prostředky, spokojenost je maximální. 
 Jsem moc vděčná za návod od Lucie Čapkové v mém diáři. Vyrábím jej už rok i pro moji mamku a je opravdu skvělý. Akorát místo mýdla s jelenem, objednávám pravé marseillské, olivové mýdlo bez palmového oleje. Můj boj jsem nevzdala a nejsme nijak ochuzeni.
Tato snaha přináší i své ovoce. Je to již dva roky, co jsme přešli na zcela přírodní, kosmetické produkty bez PEG, parabenů, ropy, silikonu, palmového oleje, EDTA ... a ejhle - atopický ekzém, se kterým jsem se trápila víc jak 30 let je pryč a s ním i kortikoidy..
Věděli jste například, že chemické látky z pracích prášků a aviváží, jsou z oblečení, celým povrchem kůže vstřebávány do krve?
Rozhodnutí nechám na vás, za zkoušku to stojí. Na jedno praní stačí dávkovat 1 hrnek. Mýdlo je třeba nastrouhat na hrubém struhadle a esenciální olej dát nakonec, až po vychladnutí...






Vaše Stáňa.

28 komentářů:

  1. Ja teda moc velky fanda uklidu nejsemcale co se tyce pradla, chapu.A mozna nadesel cas, Ze bych se do toho konecne taky pustila? Prirodne? Kde se da sehnat takove krasne mydlo bez jelena 😉dekuju a hezky podzim Radana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Radanko, směle do toho. Mýdla najdeš na biomydlo.cz. Pa

      Vymazat
  2. Stáni, taky gel vyrábím už víc než dva roky. jsem nadšená z té mýdlové vůně, teď naposledy jsem přidala mandarinkový olejíček. a mýdlo používám stařičké, které jsem dostala od kamarádka-našla hodně mýdel po své babičce na půdě.
    pěkný den Majka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Majko, tak to je super. Krásný poklad a ještě k tomu praktický. Užívej babího léta.

      Vymazat
  3. Stáňo, já si míchám prášky na praní - na bílé, na barevné prádlo už rok. Jsem s nimi nadmíru spokojená, prášky na praní jsem přestala úplně kupovat. Fakt doporučuji, buď gel nebo prášky vyzkoušet. A kde ty si kupuješ tahle krásná mýdla bez palmového oleje, můžeš prosím prozradit?
    Krásné dny.
    Ála

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Áli, moc jsi mě potěšila. Mýdla kupuji na biomydlo.cz. Raději si vždy pro jistotu čtu hned složení. Některá olivová mýdla PO obsahují. A neboj na chaloupkách se pracuje :) Pa Stáňa

      Vymazat
  4. Já bych taky byla pro to vyzkoušet, ale už jsem o tom lecos četla a trochu se bojím, abych si nezničila pračku. Nemáš problém s tím, že by se ti zanášela (tím slizem)? Nebo děláš nějaká opatření?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Andrejko, žádná opatření nedělám. Mám už 10 let starou pračku a zatím funguje a pere denně neboť si ji půjčuje i můj bratr. Gel obsahuje sodu, která pračku čistí. Zrovna minulý víkend mi kopečkovic Monča poradila, že čas od času nalije do pračky 2 litry octa a zapne ji na vyvářku bez prádla. Pračka je pak jako nová. Tak vyzkoušej.
      Koukala jsem k tobě a v Berouně jsme se minuly asi o milimetry. Tak příště a sednem ke Šťastné koze na kafe. Pa Stáňa

      Vymazat
  5. Stáňo, já domácí prací gel také používám. Ale jen na barevné prádlo. Mám zkušenost, že na bílé opravdu není nejlepší. Prádlo po čase zešedne. K domácím pracím prostředkům mě dohnaly kožní problémy. Sliz si už vždy budu připravovat doma, no a na bílé míchám z perkarbonátu. Je to sice trochu chemické, ale ekologické a pořád lepší než ty z obchodu. Obdivuji tvůj boj proti palmovému oleji. Při výrobě domácího mýdla jej také nepoužívám a zaměňuji za řepkový. Ale oplatky bez palmového tuku jsou spíše vzácností. Měj se krásně, Ivana z F-M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivanko děkuji za komentář. Moc mě těší, že je nás čím dál víc. Já v tom peru všechno a zatím se mi nezdá, že by prádlo nějak šedlo. Na domácí mýdlo se zatím chystám. Bohužel řepkový olej taky nepodporuji, naštěstí to určitě půjde i bez něj. Přehledy výrobků bez PO najdeš na stránkách Koalice proti palmovému oleji abys nemusela v obchodech dlouho hledat a třeba dodáš i nějaký další výrobek. Měj se taky moc krásně a jen tak dál. Pa Stáňa

      Vymazat
  6. Fandím tvému přístupu . taky mívám pocit , že potravinářský průmysl a zdravotnictví (+ostatní) spíš usilují o naše ,,vyhubení,, než aby chtěli opak :-((((

    OdpovědětVymazat
  7. Pěkný večer,
    no já tedy zkušenost s domácím gelem zatím nemám,ale opravdu to mýdlo neničí automat.pračku?Vždy´t se pořád tvrdilo,že do ní mýdlo nepatří,hodně pění atd. Tak zkusit bych to chtěla,ale asi jen do staré vířivky...I technik od Electroluxu mně doporučoval střídat prací gely s práškem. Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý večer Leni, zatím neshledávám, po dvou letech a v 10 let staré pračce, která pere denně, žádná negativa. Spíše mi připadá pračka mnohem čistější než po Persilu a jemu podobných, kdy se v těsnění i v šuplíku tvořily černé usazeniny. Navíc je třeba dávkovat olivový prací gel s rozumem. Já dávám dva malé hrnky na pračku a nepění to skoro vůbec. Taky sem tam nechte vyčistit pračku, tak jak už jsem psala Andrejce. 2 l octu a pustit pračku na vyvářku bez prádla. Děkuji za návštěvu. Stáňa

      Vymazat
  8. Ahoj Stáňo, domácí gel bych také chtěla vyzkoušet. Bála jsem se zanešení pračky, ale když to všechny tak chválíte... ;-)Ještě se chci zeptat, jaký olejíček přidáváš? Moc děkuji za odpověď.D. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Dáši, kvalitní esenciální oleje přidávám podle nálady - levandule, tea tree, pomeranč... Nebo nemusíš dávat žádný a přidej do mácháni ekologickou aviváž. O čištění pračky jsem již odpovídala výše. Díky, pa Stáňa

      Vymazat
  9. Milá Stáňo, narazila jsem na Váš článek a zaujal mě. Moje dcera také dělá domácí prášek i gel,ale má problém se skvrnami od ovoce. Má malou 18-ti měsíční holčičku a mají hospodářství, kde se spíš kouká na to,aby mělo dítě co nejvíc přirozených podnětů a umazání se od doma pěstovaného ovoce je běžné. Nemáte radu, jak ekologicky na skvrny? Děkuji míla

    OdpovědětVymazat
  10. Dobrý večer Mílo, děkuji za Vaši návštěvu. Vyzkoušejte odstraňovač skvrn s citronem nebo aktivním kyslíkem od Frosh.
    Moc se mi líbí přístup Vaší dcery, přesně moje krevní skupina. Mějte se moc hezky a jen tak dál. Stáňa

    OdpovědětVymazat
  11. Pěkný den,
    tak mně to nedalo a prací gel je vyroben,povedl se na 1*,ani řídký ani hustý,jak jsem měla trochu obavy po recenzích na netu.Trochu jsem měla strach z té 300 gr dávky sody,našla jsem recepty skoro s poloviční dávkou,ale proběhla zkouška s barevným i bílým prádlem a....JSEM SPOKOJENÁ:-)Ta mydlinková vůně!!Vzpomněla jsem si,jak jsem před 30 lety prala plenky pro dceru v autom.pračcce a v Titanu,sestra prala ve vířivce v Koralu(mýdlové vločky)-a měkkost jejích plenek byla nepřekonatelná.Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lenko, z jakého mýdla jsi dělala? A přidávala jsi nějakou esenci? Ještě jsem se do výroby nepustila. Děkuji za odpověď. Dáša

      Vymazat
    2. Objednala jsem ta, jak má na obrázku Stáňa z Biomýdlo,mají opravdu velmi rychlé doručení.Olejíčků mám doma od Karla Hadka spoustu,nedávala jsem ale žádný,protože jsem čekala,jak bude prádlo vonět jen čistě mýdlem.A jestli můžu doporučit-výborný na celkový úklid je Orange-Sanitol od Hádků-pomeranče voní celým domem:-) Lenka

      Vymazat
  12. Velice děkuji za návod! :-) Určitě to stojí za vyzkoušení!

    OdpovědětVymazat
  13. Chci se zeptat.Ten domácí gel na praní dáváte do šuplíku a nebo přimo do bubnu pračky a kolik ho mám dát. Díky Danka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Danko,dávkování je asi 1 normální hrnek na pračku. Když si gel, sem tam rozmícháte mixérem najemno, můžete dávat do šuplíku. A jestli budete ukrajovat hrnkem tuhý, dávkujte přímo do bubnu. Obojí funguje.

      Vymazat
  14. Moc prosím o radu.Konečně jsem se rozhoupala, že si gel vyrobím, ale nevím, kolik toho mýdla má být? Chci si objednat to marseillské. Moc děkuji a přeji pěkné jarní dny. D. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Dášo, na jednu várku dávám 300 g mýdlo. Gelovou strukturu dělá pouze mýdlo na poslední fotce od Emmy Noel. Ostatní olivová, co jsem zatím vyzkoušela, zůstanou tekutá ale mě to nevadí. Perou všechny nebo se dají smíchat. Tak ať se to povede. Pa

      Vymazat
    2. Stáňo, moc děkuji za odpověď. D. :-)

      Vymazat